5 min czytania

Luty 2025 przyniósł wiele istotnych wydarzeń i nowości w świecie sztucznej inteligencji, które mogą znacząco wpłynąć na środowisko akademickie. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najciekawszych i najbardziej praktycznych informacji, które ułatwią pracę i naukę wykładowcom, studentom oraz pracownikom IT i administracji uczelni wyższych.

FLUX

W lutym 2025 firma Anthropic zaprezentowała model Claude 3.7 Sonnet, który wprowadza rewolucyjne podejście do sztucznej inteligencji dzięki hybrydowemu rozumowaniu. Jest to pierwszy model AI na rynku oferujący dwa tryby pracy:

  • Tryb standardowy – zapewniający błyskawiczne odpowiedzi, idealny do codziennych zastosowań
  • Tryb rozszerzonego myślenia – umożliwiający głębszą, krokową analizę złożonych problemów

Dla akademików szczególnie ważna jest możliwość kontrolowania „budżetu myślenia” modelu (do 128K tokenów), co pozwala dostosować głębokość analizy do potrzeb badawczych i dydaktycznych. W praktyce oznacza to, że możemy zdecydować, czy wolimy szybkie odpowiedzi, czy też dokładniejsze, wieloetapowe rozumowanie.

Model wykazuje wyjątkowe zdolności w zadaniach związanych z programowaniem i inżynierią oprogramowania, co czyni go cennym narzędziem dla wydziałów informatycznych i ekonomicznych. Jak pokazują testy, Claude 3.7 Sonnet osiąga znakomite wyniki w analizie i generowaniu kodu oraz rozwiązywaniu złożonych problemów matematycznych i naukowych.

Wraz z modelem wprowadzono również narzędzie Claude Code – działające w wierszu poleceń, które automatyzuje procesy programistyczne. To istotna nowość dla pracowników IT i studentów kierunków technicznych, znacząco usprawniająca codzienną pracę.

FLUX

Od 2 lutego 2025 weszły w życie pierwsze przepisy unijnego Rozporządzenia o Sztucznej Inteligencji (AI Act), wprowadzające zakazy niektórych praktyk z wykorzystaniem AI. To fundamentalna zmiana dla wszystkich instytucji, w tym uczelni wyższych, pracujących z technologiami AI.

Wśród zakazanych praktyk znalazło się m.in.:

  • Wykorzystywanie AI do oceny emocji osób w instytucjach edukacyjnych (z wyjątkiem celów medycznych i bezpieczeństwa) 
  • Biometryczna kategoryzacja osób w celu wywnioskowania informacji o ich cechach osobistych

Za naruszenie tych przepisów przewidziano surowe kary – nawet do 35 milionów euro lub 7% rocznego światowego obrotu. 

Jest to istotna informacja dla działów IT i administracji uczelni, które muszą dostosować swoje procedury do nowych regulacji.

Kolejne etapy wdrażania AI Act przewidziane są na sierpień 2025 (przepisy dotyczące nadzoru i regulacji AI ogólnego przeznaczenia) oraz sierpień 2026 (przepisy dotyczące systemów AI wysokiego ryzyka). 

Global AI Bootcamp 2025 » | WSZiB Kraków

Global AI Bootcamp…

Wiosna 2025 obfituje w wydarzenia dedykowane sztucznej inteligencji w kontekście edukacji i nauki. Poniżej przedstawiamy najbliższe konferencje, które mogą zainteresować społeczność akademicką:

  • „Glottodydaktyka w czasach sztucznej inteligencji” (7 marca 2025, Katowice) – konferencja poświęcona wpływowi AI na nauczanie języków obcych, z praktycznymi warsztatami i wykładami ekspertów
  • Konferencja „UCZELNIE 03.2025” GigaCon (6 marca 2025, ONLINE) – wydarzenie dedykowane informatyzacji uczelni wyższych, obejmujące tematy takie jak AI i ML w edukacji, cyberbezpieczeństwo oraz cloud computing
  • 6th Polish Conference on Artificial Intelligence (7-9 kwietnia 2025, Katowice) – największe wydarzenie naukowe dotyczące AI w Polsce, organizowane przez Uniwersytet Śląski, z udziałem światowych ekspertów
  • „GenAI in Higher Education: New Perspectives for Research and Teaching” (29-30 maja 2025, Uniwersytet Warszawski) – interdyscyplinarna konferencja dotycząca wpływu generatywnej AI na badania i edukację, obejmująca takie obszary jak etyka akademicka, pisanie akademickie oraz rola AI w odkryciach naukowych
FLUX

Badania z początku 2025 roku pokazują, że sztuczna inteligencja fundamentalnie zmienia sposób nauczania i prowadzenia badań na uczelniach. 

Stanford University’s program „AI-Enhanced Interdisciplinary Learning”, wykorzystujący narzędzia podobne do Perplexity AI, wykazał 28% wzrost zrozumienia powiązań międzydyscyplinarnych wśród studentów

. Model ten może być inspiracją dla polskich uczelni ekonomicznych, które często łączą różne dyscypliny.

Generatywna AI znajduje zastosowanie w różnorodnych zadaniach dydaktycznych – od wspomagania projektowania graficznego, przez analizę i przetwarzanie danych, po automatyzację zadań programistycznych. To szczególnie istotne dla kierunków ekonomicznych, gdzie analiza danych odgrywa kluczową rolę.

Najnowsze badania wskazują, że już trzy na cztery organizacje (75%) wykorzystują AI do modernizacji swoich systemów IT

. W kontekście uczelni wyższych AI jest najczęściej stosowana do:

  • Optymalizacji wydajności infrastruktury (78%)
  • Automatyzacji procesów manualnych (51%)
  • Testowania i kontroli jakości (45%)

Co ciekawe, wbrew powszechnym przewidywaniom, tylko 31% organizacji wykorzystuje AI do pisania kodu, co sugeruje, że technologia ta jest częściej używana jako narzędzie wspomagające, a nie zastępujące tradycyjne umiejętności.

FLUX

Rozwój sztucznej inteligencji stawia przed uczelniami nowe wyzwania infrastrukturalne. Według ekspertów, w 2025 roku obciążenie generowane przez systemy AI może wynosić od 500 do 1000 kW na szafę serwerową, co stanowi bezprecedensowy wzrost w porównaniu do średniego obciążenia 8,2 kW z 2020 roku. 

Dla działów IT oznacza to konieczność inwestycji w:

  • Zaawansowane systemy chłodzenia (w tym chłodzenie cieczą)
  • Wydajniejsze źródła zasilania
  • Hybrydowe rozwiązania infrastrukturalne

Te zmiany będą wymagały ściślejszej współpracy między działami IT, administracją uczelni oraz dostawcami technologii, aby zapewnić odpowiednią infrastrukturę dla zaawansowanych systemów AI wspierających badania i dydaktykę.

FLUX

Luty 2025 pokazał, że sztuczna inteligencja nie jest już tylko dodatkiem do istniejących praktyk edukacyjnych i badawczych, ale staje się katalizatorem fundamentalnej transformacji środowiska akademickiego. Rozwój technologii takich jak Claude 3.7 Sonnet, w połączeniu z nowymi regulacjami prawnymi i rosnącymi wymaganiami infrastrukturalnymi, tworzy zarówno wyzwania, jak i możliwości dla uczelni wyższych.

Kluczowe kierunki tej transformacji to:

  • Demokratyzacja dostępu do wiedzy – AI obniża bariery wejścia do zaawansowanych dziedzin nauki
  • Przyspieszenie cyklu badawczego – automatyzacja rutynowych aspektów badań pozwala naukowcom skupić się na kreatywnych i koncepcyjnych aspektach pracy
  • Personalizacja edukacji – dostosowanie materiałów edukacyjnych do indywidualnych potrzeb studentów
  • Wyzwania etyczne i regulacyjne – konieczność wypracowania nowych norm etycznych w obliczu rozwijającej się technologii

Dla uczelni ekonomicznych oznacza to możliwość wykorzystania AI do usprawnienia procesów administracyjnych, personalizacji nauczania oraz wsparcia badań naukowych, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów etycznych i prawnych.

FLUX

Poniżej znajdziesz listę polecanych materiałów, które stanowią ciekawe rozwinięcie poruszonych tematów:

UWAGA

Artykuł powstał dzięki narzędziu AI Perplexity PRO (funkcja Deep Research).

Grafika została wygenerowana przez Perplexity PRO – model FLUX.

Linki i pliki

Oto przekierowanie do strony (Pages) w Perplexity która zawiera aktywne linki pozwalające zgłębić interesujące Cię tematy:

https://www.perplexity.ai/page/nowosci-z-rynku-ai-luty-2025

PDF do pobrania

Polecam - przeczytaj także: